Toteutamme sarjan tuotetestauksia perheissä, joissa on alle kouluikäisiä lapsia.

Testitilanteet on pyritty ujuttamaan normaalin arkielämän sekaan siten, ettei lapsi koe olevansa testauksen kohteena. Halusimme saada aitoja reaktioita ja kommentteja suoraan lapsen suusta.


Testi oli alkanut tilanteessa, jossa lapsen vireystila oli erittäin sopiva eli päiväunien ja välipalan jälkeen. 3-vuotias poika oli itse saanut avata lähetyslaatikon teippien katkaisun jälkeen ja hyvällä tuulella ollut uhmaikäinen oli heti kiinnostunut lähetyslaatikosta ja sen sisällöstä.

Työkalupakin lähetyslaatikossa havaittuaan lapsi ilahtui suunnattomasti.

”Kiitos,kiitos,kiitos äiti. Kiitos!” olivat ensimmäiset sanat työkalupakin havaitsemisen jälkeen. 

Työkalulaatikon pahvipakkauksessa työkalut oli selkeästi aseteltu esille, toisin kuin naulat, pultit, mutterit ja välilevyt, jotka löytyivät vasta pakkauksen avattua. Alimmaisten työkalujen eli ruuvimeisseleiden irrottaminen pahvipakkauksesta oli haastavaa. 

Saatuaan työkalupakin sisältöineen käsiinsä lapsi alkoi leikkiä innostuneesti työkalupakin kahvan sahausta ja tikkujen sormesta poistoa pihdeillä. Myös meisseleillä ruuvaaminen ja muttereiden paikalleen laitto kiinnostivat. Mutterit menivät lapsen käsissä helposti kierteilleen, mutta naulat olivat jäykkiä ja lapsi tarvitsi apua niiden paikoilleen vasaroimisessa.

Lapsen mielestä työkalujen avulla voi tehdä autoremonttia potkuautolle. 

Työkalupakista lapsen mieleen jäivät erityisesti itse työkalupakki ja pihdit.

Vanhemman ajatuksia työkalupakista:

Pyysimme vanhemmilta ajatuksia, ideoita ja kommentteja mm. tuotteen fyysistä ominaisuuksista, materiaaleista, toiminnallisuudesta, väreistä ja laadusta. Ja näin meille vastattiin:

Ruuvailu ja vasarointi kehittävät koordinaatiota ja sorminäppäryyttä ja näin ollen opettavat lapselle elämässä tarvittavia taitoja. Lisäksi lapsi oppii yhdistelemään asioita, kuten että ruuvin vääntöön tarvitaan ruuvimeisseli. Leikin jälkeen työkalupakki tarjosi oivallisen säilytyspaikan työkaluille. Itse jättäisin välilevyt pois lelusarjasta ja tilalle esimerkiksi kulmaviivaimen tai lisää ruuveja muttereineen. 

Työkalupakki on mielestäni oivallinen lelu uhmaikäiselle, joka pitää korjaus ja remontointileikeistä olipa sitten kyseessä polkupyörän, ompelukoneen, auton tai vaikkapa kassakoneen korjaus. Tikkujen sormesta poisto voisi tosielämässä olla seurausta remontoinnista ja jonkinmoiset pihdit voisivat hyvinkin toimia tikun poistamisessa.

Esineet olivat tuntuneet sopivan kokoisia ja muotoisia ja niistä oli helppo pitää kiinni. Työkalupakki tarvikkeineen on juuri sopiva lapsen kannettavaksi eikä kokonaisuus ole liian painava. Myöskin yksittäiset esineet ovat riittävän kevyitä lasten leikkeihin. Isä jäi pohtimaan, josko työkaluissa olevat työkalujen englanninkieliset nimet voitaisiin kääntää suomeksi ja näin tuoda lisä-arvoa lelulle. Työkaluista tietämättömän vanhemman olisi helppo opettaa lapselle työkalujen nimet, kun ne lukisivat kussakin työkalussa suomeksi. Lisäämällä tuotteeseen värejä se voisi erottua muiden vastaavien tuotteiden joukosta ja sen avulla voisi lapselle myös värien nimiä.

Hyvä idea!

Pyysimme vanhempaa myös kuvailemaan tuotetta muutamalla adjektiivilla ja saimme nämä sanat:
tool-set-blue

  • väritön
  • lähestyttävä
  • opettavainen
  • näppärä